directors lounge monthly screeningcaroline koebeldrift and dwell: film and videoThursday, 26 July 2012 Caroline Koebel works with a broad range of media and film expressions, bringing together many influences, early teenage super-8 experiences, punk, Vaudeville, the vivid Californian avant-garde scene around Craig Baldwin and his Other Cinema screenings, and a highly intellectual discourse including conceptual references to Valie Export and Peter Weibel. If trying to trace back the film tradition she is drawing on, it possibly wouldn't be as much the canonized film avant-garde attached with New York's Anthology Film Archive, but the subversive media practice that Amos Vogel started with Cinema 16 in New York from 1947 to 1963, a practice that was more interested in the discourse of different fields of film when shown together, and confronted with each other. Back then, it was not uncommon to have an odd educational movie shown together with an artifact from science research together with an underground movie or an experimental cinema newcomer in one screening, then discussing how they relate to each other. There was animosity and disregard between the one and the other group, the eclectic anarchists against the avant-gardists striving for high-art recognition. The jealous competition, long forgotten, still exemplifies different avant-garde traditions.
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directors lounge monthly screeningcaroline koebeldrift and dwell: film and videoDonnerstag, 26. Juli 2012 Caroline Koebel arbeitet mit einer Spannbreite unterschiedlicher Medien- und Filmformen. Sie vereint viele Einflüsse von frühen Super-8 Experimenten als Teenager, über Punk, Tingeltangel, die lebhafte kalifornische Avantgardeszene um Craig Baldwin und seinen Other Cinema screenings, und intellektuelle Einflüsse aus der Konzeptkunst, wie Valie Export und Peter Weibel. Wenn man versuchen wollte, ihre Filmtradition zurückzuverfolgen, wäre es vielleicht nicht so sehr die kanonisierende Avantgarde um das New York Anthology Film Archive, sondern eher das subversive Kino des Cinema 16 des Amos Vogel ebenfalls in New York von 1947 bis 1963. Dort interessierte eher der Diskurs den verschiedene Filmgenres bilden, wenn miteinander konfrontiert. Es war damals nicht unüblich, in einer Vorstellung einen seltsamen Unterrichtsfilm zusammen mit bildhaften wissenschaftlichen Filmen und wiederum zusammen mit einem Underground Movie oder einem experimentellem Neuling zu zeigen. Es gab Zetereien und Missachtung zwischen den Lagern: die eklektischen Anarchisten gegen die Avantgarde, die nach Etablierung in der Kunstszene strebten. Der längst vergessene eifersüchtige Streit kann immernoch dienen, um verschiedene Traditionen zu benennen.
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