ENGLISH TEXT:
directors lounge summer screenings
Sundag, 12 August 2007
08:30 pm
Oliver Whitehead — films from 1967—2007
Z-Bar
Bergstr. 2
Berlin-Mitte
Oliver Whitehead from Helsinki, who recently showed his work in a retrospective at Cartes Flux Festival in Espoo/Helsinki, comes to Berlin to show his work at Z-Bar.
Oliver Whitehead has explored a wide range of fields within arts, such as drawing, painting, photography, computer imaging, film, video, installation, and sound stretching their expressive possibilities, and without respecting boundaries. He thus may be called a "true media artist". In his early film work, he was influenced by the uprising Film-Coop movement in England and the French Nouvelle Vague. He however stopped making films when coming to Helsinki in 1970, where he since has worked as artist, and partly at Kuva Academy, the Academy of Fine Arts in Helsinki.
In 1991, he has picked up with film and video again, now exploring his personal and built surrounding in most unorthodox ways.
As in "bike", where the camera travels along the shore of the city of Helsinki, his film work mostly evolves from captured impressions. Here, he depicts glances on people, traffic and architecture, edited in an Allegretto rhythm of movements. The film thus reflects the intrinsic meanings of a different but daily perception of urban life and the built surrounding. In "visual violence", a camera travels through contemporary interior public spaces and, as in other films, the captured immediate impressions tell about sensations, which are both political in their direct relationship to the body, and metaphorical in the ways they become examples of a 'bigger picture' of meanings in the world. The films thus are less part of a simulacrum made by the media but they are reflections on visual and media perceptions, and the ways our contemporary and vernacular surrounding can be read in meaningful ways.
"In Whitehead's later work the subject matter comprises the structures and users of urban settings(...) The visual idiom and the overlaid soundtrack give the works a politically slanted narrative dynamic. The meaning of the films, on the other hand, arises from the combination of cinematography, editing, repetition and thematic combinations. These have an inherent political dimension in the works in that they oppose the solutions typical of commercial cinema." (Hanna Johannson)
With two films, Oliver Whitehead was already part of this year's Directours Lounge and some further Urban Research screenings. Now, we are proud to be able to give a more deep insight in his film and video work, and have the artist present his work at Z-Bar. The screening will be the opening of further summer screenings of Directors Lounge in August and September 2007.
Links:
www.oliverwhitehead.net/
www.cartes-art.fi/flux/whitehead.html
www.directorslounge.net
www.z-bar.de
AVEK Audio-Visual Production Center Finland
Oliver Whitehead — films from 1967—2007, film and video show in Berlin curated by Klaus W. Eisenlohr
GERMAN TEXT
Sundag, 12 August 2007
08:30 pm
Oliver Whitehead films from 1967 2007
Directors Lounge Summer Screenings
Z-Bar
Bergstr. 2, Berlin-Mitte
Oliver Whitehead, der kürzlich eine Retrospektive seiner filmischen Arbeit im Cartes Flux Festival und WeeGee Art Center, in Espoo/Helsinki zeigte, kommt aus Helsinki nach Berlin um seine Filme und Videos in der Z-Bar im Rahmen der Sommerscreenings der Directors Lounge vorzustellen.
Oliver Whitehead bewegt sich mit seiner Arbeit auf unorthodoxe Weise in einem weiten Feld künstlerischer Mittel: Zeichnung, Malerei, Photographie, digitale Bilderstellung, Film, Video, Installation und Sound. Man könnte ihn daher auch als Medienkünstler im “wirklichen" Sinne bezeichnen. In seinen frühen Filmarbeiten war er beeinflusst von der aufstrebenden Film-Coop Bewegung in England und von der Nouvelle Vague. Allerdings hörte er, als er 1970 nach Finnland kam, zunächst auf Filme zu machen. In Helsinki arbeitet er seither als Künstler und dabei zeitweise an der Kunstakademie Helsinki (Kuvataideakatemia). Im Jahr 1991 nimmt er die Filmarbeit wieder auf und seither wird sein persönliches und gebautes, städtisches Umfeld zum Auslöser von ganz unorthodoxen Bildessays.
So zum Beispiel in “bike" wo die Kamera Blicke auf Menschen und Architektur entlang der bebauten Küste Helsinkis einfängt, die in einem Allegretto von Stadtimpressionen so zu einer Bildreise komponiert sind, dass sie über die Verbindung von Wahrnehmungen und deren Bedeutung nachdenken lassen. Hier, wie auch in “visual violence" werden die Bilder der alltäglichen Umgebung weniger zum Simulacrum von Welt, als vielmehr zum Auslöser um über Bedeutungen der visuellen Umgebung nachzudenken. Diese Bedeutungen können sowohl als politische Sinnes-Erfahrungen verstanden werden, als auch in Metaphern größerer Sinnzusammenhänge gelesen werden, die in die gebaute alltägliche Umgebung eingeschrieben sind.
Oliver Whitehead war schon dieses Jahr auf der Directors Lounge vertreten, und in weiteren Vorführungen des Urban Research Programmes von Klaus W. Eisenlohr. Nun freuen wir uns mit der Präsentation in der Z-Bar und im Rahmen von Sommerscreenings von Directors Lounge einen tieferen Einblick in sein Schaffen präsentieren zu können.
In Whitehead's later work the subject matter comprises the structures and users of urban settings(...) The visual idiom and the overlaid soundtrack give the works a politically slanted narrative dynamic. The meaning of the films, on the other hand, arises from the combination of cinematography, editing, repetition and thematic combinations. These have an inherent political dimension in the works in that they oppose the solutions typical of commercial cinema.
(Hanna Johannson)
Klaus W. Eisenlohr - curated programmes